サポート、深さと幅、"はじき"

こんにちは! 

バルセロナではいよいよ来週からシーズンが始まります!
今のところうちのチームはプレシーズンマッチ5勝1分と結果としては申し分ない形で来てはいます。 
ただ内容面でいうと、特に442でプレーしてる時の改善点はまだまだあります。

そして、そのうちの1つとして、サポート、があります。


バルセロナでも日本でも、指導者が"ボールを失うな!"と叫んでるのをよく聞きます。
確かに、たとえばボール保持者がボールを失った時、1番に目につくのはボール保持者のミスでしょう。ただそのミスの中にも種類があります。

・認識のミス︰よく使われる言葉で言うと、周りが見えてない、視野が狭い。選択肢を認識すら出来てないことからくるミス。

・判断のミス:選択肢を認識できてはいたけども、その中からその選手が選んだ選択肢がその状況に最適では無かったことからくるミス。 

・実行のミス:判断は悪く無かった。でも技術的に実行できなかった、というミス。

これらを見極めないと、試合で起きてる問題を練習で改善させることが出来ません。なぜなら改善したいミスによって練習メニューの種類が変わるからです。

例えば、判断のミスを修整しないといけないのに、ドリル練習では効果的では無い。
実行のミスを修整しないといけないのに、大人数でのゲーム形式の練習などでは反復回数が足りなくなって効果的ではない。などです。


と、ここまでは個人戦術に関して、一般的に共通する事ではあります。
ここで本題に戻って、サポート、というところでいうと、ボール保持者のミスの他にボールを持っていないがわのミス、が出てきます。
これに関して言えば、"実行のミス"というのはほとんど無いことになります(次のプレーを考えると体の向きなど色々ありますが、ここではポジショニング、という面で)。

となると、サポートを改善させるための練習は認識、判断をともなう練習になります。

よく使われるのはポゼッション練習と言われるものですが、バルセロナで、勝手に自分の師匠としている人の中ではポゼッション練習にもいくつかの種類分けがありました。
例えば、鳥かごと5対5のポゼッションではルールなども含めて種類が違う、などです。

これは人それぞれ分けたり分けなかったりでいいとは思いますが、問題はポゼッション練習を使って、どうサポートを改善させるか、ということです。 


そして、もう一つ考えないといけないのは、 Intención táctica (戦術的意図)です。サポート、と言っても、相手のハイプレッシャーでも失わないための判断を早くさせる練習、なのか、相手のラインを越えるためのサポートなのか、など意図を意識しないといけません。


今回の題名の深さと幅、そして"はじき"、というのは、相手のラインを越えるためのサポートに関してです。
ワールドカップのスペイン代表はバルセロナでも結構叩かれてますが、ペップも言うようにボールポゼッション率がたかいことが意味を持つのではありません。 
ボールを持ち、主導権を握りながら相手のライン越え、フィニッシュまで持っていくこと。それがないと意味がありません。

ここで、アイディアとしての"はじき"について書きたいと思います。
"はじき"はサッカー用語じゃなくて、小学校の算数でやる"はじき"です(笑) 

はやさ、じかん、きょり。(はじきとして習わない地域もあるみたいですが笑)


ツーラインの守備ブロックを引いて守るチームのラインを越えるためには、リズムの変化、というものは欠かせません。言いかえるとボール回しのスピードの変化。スピードの変化、というとなにが必要になるでしょうか?
バルセロナでも、ポゼッション練習で、コーチが"Cambio de ritmo!!"と叫んでいるのをよく聞きます。
ほとんどの場合、ボールスピードの変化、つまり、パスの強さ、強く蹴るか弱く蹴るか。

話を"はじき"に戻して、はやさを求める式がきょり÷じかん。
ボールが移動するじかんはボールを蹴る強さで変えられます。ただ、きょりが変わらないと、ピッチ上で相手の組織をくずすほどの速さの変化はでないため、攻めあぐねる、という状況がでてきます。そこで問題なのが、きょり、です。 

これが"深さと幅"に繋がります。深さや幅を取りすぎると、ボールスピードはどうしても落ちてしまいます。強く蹴っても、です。例えばサイドチェンジをピッチの端から端までしても、例えば中盤5枚の相手にスライドされて終わりです。ボールのスピードが速くても。f:id:EdF-Takuma:20180817232118p:plain

f:id:EdF-Takuma:20180817232118p:plain
サイドチェンジの距離

なので、速さを変えたい、という時に自分ならサポートのキョリを変えます。
相手はボールサイドにスライドするのが基本です。なのでサイドチェンジのキョリを調整し、スライドされきる前にそこでの選手間のキョリを狭くして、スピードアップ、そして相手の間を通すこと。これを狙うというイメージです。
f:id:EdF-Takuma:20180817232256p:plain

f:id:EdF-Takuma:20180817232256p:plain
距離の変化

人それぞれピッチを分割して考えたりしますが、こういうためにも分割することが役に立ったりします。

これをポゼッション練習で取り入れる、といなると、まずかんたんに鳥かごでも出来ると思います。自分はまず鳥かごで導入してました。
必ず2枚以上の中を入れて、間を通す、そのラインを越えるために受け手と出し手のキョリを変える。例えば4対2の鳥かごをやるような大きくない四角の中ではボールを蹴る強さで変える速さはあまり意味をなさない(相手が対応できないほど思い切り蹴るとコントロール出来ない)ため、キョリの変化でリズムを変えるイメージをつけやすくなります。その後に広めでスリーゾーンの6対6+1フリーマンなどやると、効果的ではないかと思います。


自分は完全な文系で算数とか数学は大の苦手だったので、この理論が算数的にはおかしいのかもしれないですが(笑)、サッカーのリズムの変化、には深さと幅のキョリが関わってくるのではないか、という事を今回は書きました。


長くなりましたが、ここまで読んでいただきありがとうございます。

次回は、Twitterで少し書いたのですが、サッカーと絡めて、人の学習プロセスについて書きたいと思います。(Twitterアカウント:@Taku_EdeF)
よろしくお願いします!

これはどうスペイン語に訳したらええんかな、。😅😅😅




#####################################

Hola!!

La temporada de 2018-19 empieza la semana que viene!
Esta vez, voy a escribir sobre el apoyo.

Durante un partido, tanto en Japón como en Barcelona, los entrenadores suelen gritar "No pierdas el balón!!"

De hecho, cuando el poseedor pierde el balón, es fácil encontrar su fallo.
Pero hay tres tipos de fallo.

  • Fallo de percepción: Es un fallo debido a que él no puede percibir la información necesaria.
  • Fallo de toma de decisiones: Es un fallo debido a la equivocación de elegir una opción.
  • Fallo de ejecución: Es un fallo debido a la falta de calidad para ejecutar esa acción.


Hay que identificarlos porque hay que cambiar el tipo de ejercicios dependiendo de qué tipo de fallo quieren mejorar.

Por ejemplo, si quieres mejorar un fallo de percepción, no serán eficaces los ejercicios analíticos. Si quieres mejorar un fallo de ejecución, no serán eficaces los ejercicios de algún tipo de partido con muchos jugadores porque falta la repetición de esa acción.

Se pueden decir estas cosas para la táctica individual, generalmente.
Y ahora, para el tema de apoyo es necesario tener en cuenta el fallo de los jugadores que no tienen el balón.
Sobre esto, no hay fallo de ejecución, así que para mejorar apoyo, serán eficaces los ejercicios con percepción y toma de decisión.

Ahora bien, el problema es: cómo mejorar el apoyo con los ejercicios de posesión?

Primero de todo, hay que tener en cuenta qué intención táctica tienes.
Para qué hacen ese apoyo. Para evitar la presión alta del rival? O para superar la línea del rival?

En el partido de colección española de la copa mundial, se quejan de que no sirve para nada la tasa de posesión. Hay que superar la línea defensiva del rival y llegar a la finalización sin perder el balón, si no, como Pep dice, no sirve para nada conservar el balón.

Digo como una idea, " Distancia - Velocidad - Tiempo". Es una idea que viene de las matemáticas. En Japón, en la escuela primaria estudiamos cómo calcular la Velocidad utilizando la Distancia y el Tiempo.

Es imprescindible un cambio de ritmo para superar la línea defensiva del equipo que defiende con dos líneas de 9 o 8 jugadores.
Se suenan cambio de ritmo durante el ejercicio de posesión. Pero a qué se refiere el cambio de ritmo? Normalmente, creo que se refiere a un cambio de velocidad de un pase, es decir, del balón. Un pase más tenso o más flojo.

Pero para calcular la "Velocidad", Distancia÷Tiempo. Así que es necesario tener en cuenta "Tiempo" y "Distancia".
Para mí, se puede cambiar el "Tiempo" haciendo el pase más fuerte o no. Y ahora hay que cambiar "Distancia".
Si no cambian la distancia, no podrán generar una desorganización en la línea del rival y el partido será como el partido de la selección española.

"Distancia" tiene relación con "Amplitud" y "Profundidad". Si se abren demasiado, la Velocidad de la jugada será lenta aunque peguen fuerte el balón. Por ejemplo, si hacen cambio de orientación desde la banda a otra, la línea de 5 medios del rival bascula y ya está.
Por eso, si quiero generar desorganización en la línea del rival, cambiaré distancia de apoyo.

Principalmente, el rival bascula al lado activo. Así que ajusto la distancia de cambio de orientación y antes de que el rival bascule, acerco los jugadores para acelerar la jugada e intento un pase filtrado.
Para esto también es útil dividir el campo.


En primer lugar, yo solía intentar enseñar esta idea a los jugadores utilizando Rondo. Siempre se meten más de dos defensores, y para superar esa línea se utiliza un cambio de ritmo, es decir, cambiamos la distancia de apoyo y la velocidad de pase. Pero en un cuadrado pequeño, como no hay tanto espacio, no se puede generar desorganización con un cambio de velocidad de un pase (porque si hago un pase tan fuerte que los defensores no pueden responder, mis compañeros tampoco pueden controlarlo).
Y luego, por ejemplo un ejercicio de posesión de 6 contra 6 + 1 comodín en tres zonas será útil para aprender más sobre esta idea.

Gracias por leer todo!
La próxima vez, aunque he escrito en Twitter un poco, voy a escribir sobre el proceso de aprendizaje.


#####################################

Blog Support; Depth and Width; VTD(Velocity/Time/Distance)

Hello!

The season will start from next week in Barcelona! As of now my team has been pretty good with 5 wins and 1 draw as a result. But in terms of game content, there are still a lot of improvements especially when playing at 442.

And one of them is “Support”.

I often hear that the coach is shouting "Do not lose the ball!" In both Barcelona and Japan. Certainly, for example, when a ball holder loses the ball, the first thing to notice is the ball holder's mistake. There are also some kinds in that mistakes (recognition, decision, execution).

· Mistakes in recognition: In commonly used words, not able to see around, narrow perspective. Mistake coming from not being able to even recognize choices.

· Mistakes in decision: was able to recognize choices, but the mistake that comes from that the option chosen by that player was not optimal for that situation.

· Mistakes in execution: The judgment was not bad. But made a mistake that he/she could not do it technically.

If we do not figure these out, you cannot improve the problem that is occurring in the game with practice. Because what kind of practice menu will change depending on the mistake you want to improve.

For example, it is not effective in drill practice, although you want to improve mistakes in making decision. Or, although it is necessary to improve a mistake in execution, it is not effective because it is lacking the number of iterations in the practice of game form with a large number of people.

Up to this point, it is common in terms of individual tactics in general. Returning to the main point here, Support, saying, in addition to the mistake of the ball holder, a mistake will come out on the side that does not have the ball.

In this regard, there is rarely a mistake in execution (in terms of positioning in this situation, although there might be something such as direction of body if you consider next play).

Therefore, practice for improving support will be practice with recognition and judgment.

Ball possession practice is one of the practice often adopted, but the coach who I personally think is a master had several kinds of classifications for ball possession practice. For instance, it is different Rondo from 5 on 5 possession including its rule.

I think it depends on the coach if possession practice is classified or not, but The important is how to improve support using possession practice.

And the other thing we have to think about is Intencion tactica (tactical intention).Even if you say support, you have to be conscious of the intention, such as whether it is exercise to make decision so as not to lose even with the opponent's high pressure, or support to cross the opponent line.

Today’s title (Depth and Width and VTD) are about support for crossing the line of opponent. The Spanish national team of the World Cup is quite argued in Barcelona, and as Pepp says high rate of ball possession means nothing. It is meaningful to have the ball, take over the initiative, and cross over the opponent's line and take it to the finish.

Here I would like to write about " VTD " as an idea.

" VTD " is not a football term but an elementary school student 's arithmetic " VTD (Velocity, Time, Distance)".

In order to cross the line of the opponent team that defends by the two-line defensive block, a change in rhythm is indispensable. In other words, the speed change of passing the ball. What changes will be needed, such as speed change?

In Barcelona, I often hear that the coach is shouting "Cambio de ritmo !!" with ball possession training. In most cases, the ball speed change, that is, the strength of the pass, kick it strongly or kick it weakly.

Returning to the topic "VTD", The formula for obtaining speed is distance ÷ time, and the time the ball moves can be changed by the strength of kicking the ball.However, as long as the distance does not change, there is no change in speed enough to destroy the opponent's organization on the pitch, so a situation arises in which you are get in trouble with breaking the opponent block. So the problem is distance.

This leads to "Depth and Width". If you take too much depth and width, the ball speed will inevitably drop. Even if you kick it strongly. For example, even if you move the ball from the end of the pitch to the end, it is the over that the opponent of five midfielder slide to cover the space. Even if the speed of the ball is fast.

So, when I want to change speed, I prefer to change the distance of support.Basically the opponent slides to the ball side. So adjust the distance of the side change, narrow the distance between players there before sliding, speed up, and pass between the opponent. It is an image that aims at this. Each person thinks by dividing the pitch, but dividing it helps for this as well.

I will incorporate this in ball possession practice, I think that you can easily Rondo first. I first introduced it in Rondo. Make sure to put two or more inside, pass between, change the distance between the receiver and the passer to cross the line. For example, in a square that is not a big as 4 on 2 Rondo, the speed of changing by the strength of kicking the ball is not very meaningful (it cannot be controlled if the opponent kicks so hard that it cannot deal with it), so it makes it easier to attach an image that changes the rhythm by changing the distance. After that it will be effective if you spread 6 on 6 + 3 freeman in the pitch divided in three zone.

Because I was not good at mathematics, although this theory may be wrong mathematically, the distance of depth and width will be related in the change of soccer rhythm. That is why I am writing this article today.

Thank you for reading this far though it has become longer.

The next time I wrote a little on Twitter, I would like to write about the learning process of people, in conjunction with football. (Twitter account: @ Taku_EdeF)

Thank you!